Vi är Bohman & Wiberg!
Vi är två systrar som när vi växte upp hade en Mormor och Morfar som drev blomsterbutik. Julen är en viktig handelsperiod och vi kan minnas att vi på julafton alltid satt och väntade tills Mormor och Morfar skulle komma lagom till ”Kalle” eftersom dom stängde sin butik kl 14. Sex dagars arbetsvecka var inget ovanligt för dom och semester på sommaren blev någon vecka…..
Vår Pappa Ragnar har även han arbetat hela sitt liv inom handeln. Han har jobbat i många branscher men större delen arbetade han med att starta upp och driva Cervera som kom att bli en mycket välkänd kedja i Sverige. Vi känner en otrolig stolthet över vår pappas livsverk. Vi har båda arbetat i företaget både i butik och administrativt inom olika positioner och på så sätt byggt upp vår erfarenhet när det gäller kunskap om handel, driva företag, produktkunskap, hur viktigt bra kund- och leverantörsrelationer är och vilken glädje det är att vara en del i något som uppskattas av många människor. Att driva eget företag är ofta att välja en livsstil som gör alla i familjen delaktiga mer eller mindre. Vi fick verkligen vara delaktiga i företaget då vi i tidig ålder började jobba helger och lov där julen var den stora höjdpunkten. Diskussionerna kring företaget gick varma vid familjemiddagarna. Idag ägs och drivs Cerverakedjan på ett annat sätt och det gjorde att ….
……. entreprenörsandan kom ikapp oss och vi upptäckte att vår uppväxt nog präglat oss mer än vad vi först trott. Någon gång år 2010 började tankarna på något eget. Något vi kan påverka själva, fatta snabba beslut, vara nära kunden och stå bakom en affärsidé som vi kan stå för hela vägen. År 2013 tog vi steget och startade vår butik i Uppsala och på nätet. Tack vare våra tidigare erfarenheter, fullt stöd från våra familjer och mycket goda relationer med våra leverantörer kunde vi starta vårt eget företag. Det beslutet ångrar vi inte!
Namnet ”Bohman & Wiberg” tog lite tid att komma på, ha ha, det kan man ju inte tro, ett så enkelt namn. Ett butiksnamn är jättesvårt. Efter många funderingar och förslag bestämde vi oss för att ha ett namn som var personligt och traditionellt (många butiker förr hade namnet på sin ägare/grundare). Namnet på vårt företag talar inte alls om vad vi sysslar med och det kan vara en nackdel ibland….särskilt i dagens digitala värld där google har stor makt. Men vårt namn gör att vi alltid påminns om att ta beslut som vi verkligen kan stå för, det gäller allt som tex produktval eller kundrelationer.
Senaste kommentarer